Aktualności - Artykuły - Publikacje

  • Jak naturalnie obniżyć poziom cholesterolu?

    28.07.2014

    Jak naturalnie obniżyć poziom cholesterolu?


    Zbyt wysoki poziom cholesterolu LDL negatywnie oddziałuje na zdrowie, szczególnie na układ krwionośny i serce. Są jednak sposoby na to, aby obniżyć go całkowicie naturalnie.

    Cholesterol to lipid, organiczny związek chemiczny, który głównie kojarzony jest negatywnie jako powód miażdżycy, chorób niedokrwiennych serca czy innych schorzeń związanych z układem krwionośnym. Warto jednak pamiętać o tym, że cholesterol jest niezbędny do pracy całego organizmu człowieka. Dzięki niemu powstają hormony płciowe, kortykosteroidy, także witaminy D oraz kwasy żółciowe.

    Związki cholesterolu dzielimy na „złe” oraz na „dobre”. Potocznie tym „złym” określa się cholesterol LDL, czyli o niskiej gęstości, natomiast cholesterol HDL o wysokiej gęstości to cholesterol „dobry”, który jest w stanie niwelować negatywne działanie „złego”. U osób, u których badanie krwi wykazało wysoką zawartość cholesterolu o niskiej gęstości, czyli LDL, istnieje wyższe ryzyko powstawania chorób układu sercowo-naczyniowego. Cholesterol może być jednak także naturalnie kontrolowany, głównie za pomocą odpowiedniej diety.

    Zdrowe posiłki do podstawa

    Jeżeli chodzi o skuteczne obniżanie cholesterolu, najlepiej przejść na dietę. Przede wszystkim warto zmienić swoje nawyki żywieniowe i zrezygnować z tłustych produktów odzwierzęcych, które same w sobie zawierają wysoki poziom cholesterolu, który sprzyja jego podwyższaniu się we krwi u człowieka.

    Czego nie jeść?

    Tłuste mięsa, masło, smalec, także tłuste ryby powodują, że poziom cholesterolu jest zbyt wysoki. Najlepiej zrezygnować także z wysokoprzetworzonych produktów, tych z białej mąki, z wysoką ilością cukru, na przykład ze słodyczy, białego pieczywa, mącznych potraw jak kluski czy kopytka. Także najlepiej ograniczyć tłuste produkty mleczne, produkty wysokoprzetworzone z tłuszczami trans i alkohol.

    Co włączyć do diety?

    Dobrze skomponowany posiłek dla osoby z wysokim poziomem „złego” cholesterolu powinien zawierać produkty z wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi pochodzenia roślinnego, na przykład oliwą z oliwek, olejem lnianym czy rzepakowym, warzywami, owocami, produktami wieloziarnistymi bogatymi w błonnik. Warto postawić na chude mięsa i wędliny, zdrowe ryby oraz chude produkty mleczne.

    Naucz się zdrowo gotować

    Także trzeba pamiętać o odpowiedniej technice przygotowywania potraw, między innymi poprzez gotowanie na parze, grillowanie, które powoduje wytopienie tłuszczu, pieczenie w folii w piekarniku, duszenie.

    Warto pamiętać o ruchu!

    Ważne jest również zachowanie właściwej dawki ruchu – bieganie, spacery, nordic walking, pływanie czy jeżdżenie na rowerze utrzymają ciało w dobrej kondycji i zapobiegną chorobom układu krwionośnego i serca.

    Zatem wysokiemu poziomowi cholesterolu jak najbardziej można zapobiegać naturalnie i w ten sposób także go obniżać. Właściwa dieta i ruch są w stanie znacznie poprawić witalność i samopoczucie!

 

wstecz | strona główna


TwojeLeki.pl - katalog leków i chorób online.

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2012